לא רחוק מצפת יש כפר ערבי שננטש ב48'. במפה, הכפר הזה נקרא: ח'ירבת קדיתא ומעל לח'ירבה כתוב פשוט: קדיתא באותו פונט שכתובים כל שאר היישובים מסביב, רק שהבתים לא מסומנים על המפה. אם נסעתם לפה יכול להיות שחיפשתם צימר או את קברו של רבי טרפון התנא. אבל אם הלכתם לאיבוד, סביר להניח שכף רגליכם לא תיגע בקרקע, כי זהו כפר רפאים. כל בית פה נבנה על ידי בעליו באופן שבא לו: בית עץ עם גג מפח, בית בטון שנראה כמו קראוון עגול, איגלו בוץ. יש אנשים שהביאו חומרים מבחוץ ויש אנשים שאספו את החומרים מהסביבה. אמצע היום והרחובות נדמים נטושים, הגדרות שסביב לבתים מאולתרים מאופניים ישנות וגדרות הפרדה של מועצה איזורית גליל עליון. הכפר אינו חוקי, ואינו מחובר לחשמל [למים דווקא כן]. ובלילה הכלבים נובחים בחשכה. לכאן אפילו המשטרה לא נכנסת, במקום זאת, היא מחכה בכניסה על הכביש הראשי, ליד צומת עין זיתים יש עמדה כמעט קבועה לכל מי שיוצא מצפת ימינה זוכה לחיפוש, במיוחד אם הוא נראה קדיתאי. יש עליכם משהו שאסור שיהיה לכם? אולי אין לכם, אבל תאמרו לשוטר שאין לו את הזכות... והוא ימצא דרך להוריד לכם את הרכב מהכביש, גם אם הרגע עברתם טסט.
אימקה מספרת לנו את סיפורה מהלב. לא צריך לשאול אותה, פשוט צריך לחכות והיא רוצה לספר על החלום שלהם.
They wanted the land for thier children. כל בית קיבל צו פינוי. They have this way... In order to break you .and then the dream was broken. They were good children. They had served in the army and thought that no one could hurt them in thier own country. But when you have the court to face, it's each one to himself. Now you have to find the resources to pay a lawyer... and we were broken... broken.
הכנות לחורף בחצרה של סבתא בת 70+ שאת כל חייה בילתה בשדה, כך שהיום היא איננה "סבתא" במובן שאנשי העיר מכירים, גבה אינו כפוף כמו סימן שאלה, וצעדיה אינם עקומים וקצרים. בעת קטיף עצי תאנה, היא לא מחכה בצד שתמלא לה את הסל. היא מטפסת. ואנחנו כבר יודעים מה זה לטפס על עץ תאנה, יש לפעמים צורך במעט לוליינות וגמישות. אבל זה לא מפחיד את האשה הזאת. בצעירותה, היא היתה הולכת על חבל בקרקס פומפוני, משפחתה נדדה בעולם כקרקס. על זה לא שומעים כל יום. בעלה היה ליצן וחלם להקים בית ספר לקרקס בישראל. אז לא היו בתי ספר לקרקס בארץ כמו היום.
יש לה 9 ילדים, אשר נולדו בלידת בית, ללא מיילדת. רק עם עזרה של שכנים ושל בעלה. על לידת בית יש לה הרבה מה לומר. השכנים שמו לב אלינו, והם אפילו ניסו בשלב מסויים את זה. זאת הדרך הטבעית. האם שמעת אי פעם על תרנגולת שתלך להטיל את ביציה במקום אחר? או על שועל שילך ללדת מחוץ למאורה שלו? בחברה המודרנית האנשים למדו לפחד מהרבה דברים שהיו טבעיים ובריאים. בשנות ה70, אשה גרמנייה היתה זכאית להזמין רופא ומיילדת אליה הביתה. אבל פה עד שהתחילו להבין את משמעות לידת הבית זה הפך לעניין יקר. מיילדת לוקחת חמשת אלפים שקל עבור לידה. ואז הממשלה החלה עם ההטבות ליולדות. כדי שתהיה לה יותר שליטה על כמות הילודה, והחברות הסגורות כמו מאה שערים והכפרים הערביים באו כדי לקבל כסף עבור הלידה. אפילו הנשים שעשו לידת בית ילכו אחר כך לבית החולים לקבל את הכסף. ואז משהו הולך לאיבוד, משהו מאוד עמוק ואינטואיטיבי...
Aren't we forgetting something?
במונגוליה משתמשים בצמר כדי לעשות שמיכות ליורטים, תחשבו על יריעת ברזנט של 5X5 מטר, אבל כדי ללבד יריעת בד כל כך גדולה הם שמים את הצמר המסורק על ברזנט ושופכים עליו יוגורט [אצלנו משתמשים בסבון ומים חמים] מגלגלים אותו כמו סושי ושמים את הגליל הזה מאחורי סוס שילך בשדה. וכך מתקבלת שמיכה בגודל של בית. פעם היה הרבה מאוד צמר באירופה, אבל בעקבות מלחמות העולם- בהם היה רעב, אז אנשים אכלו את רוב הכבשים ובשדות הקרב נהרגו הרבה מאוד כבשים, אז התעשייה העיקרית של הצמר עברה לאוסטרליה וניו זילנד, בהם הכבשים התרבו ללא הפרע.
החלום היה ועודנו. קדיתא ככפר אקולוגי כבר הפך לתוכנית ברת יישום מ2014, זה כבר מופיע בתוכניות לפיתוח. אבל מתי יוציאו את זה מהכוח אל הפועל? אם היישוב המסוכסך הזה יהפוך לפנינה תיירותית או לעוד תוכנית למגירה. סוכות אנחנו יושבים עם פלך מחוץ לבית ומשפחה חרדית שיצאה אל השדה מסבירה לילדיה מה אנחנו עושים: תראו היא עושה חוט לתפירה. ואז הם מגבירים קצת את הקול: סליחה, תוכלי להראות לנו מה את עושה? אפשר להכנס לראות? למה לא?
בבוקר השני שלנו בחווה, אנחנו יושבים על מחצלת סביב שולחנון ערוך לארוחת הבוקר, הטל מרטיב את הצמחים והראות עוד לא צחה. אימקה שואלת אותנו:
Did you enjoy the night? yes, it was quiet. yes, but you didn't hear the sheket of Elo-heem. it was so quiet then....
זריחת הירח, לילה אחרי הירח האדום |
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה